Saturday 26 November 2016

Late Spring in Sydney, Australia (DAY 4)

Today we went to visit our beloved three sisters.

The three sisters live at Blue Mountain. The blue mountain actually located at Katoomba.  Thus, untuk ke Blue mountain take a train from central station to Lithgow. First train to Lithgow is at 8.24am.
on our way to central station
Tapi untuk makluman train ke Lithgow tak banyak so better sampai awal di central station. Kami menaiki train ke Lithgow pada pukul 10.18 am. Merepott kot tunggu lama-lama di central station.

Untuk ke Blue mountain kita kena turun di Katoomba Station.  Perjalanan lebih kurang dua jam dari central station to Katoomba station. Sepanjang perjalanan tu sempat la jugak tengok country side of Sydney.
sepanjang perjalanan ke country side of sydney

berselisih dengan masjid di auburn! cantik kan! tapi syg x sempat nak singgah
touch up make up sikit sebab nak sampai dah.haha
Tibanya di Katoomba station kami menaiki bas no 686 ke echo point. Bas stand untuk menaiki bas no 686 ni terletak di depan Carrington hotel, Katoomba. Keluar je dari station tu kena cross the road cari Carrington hotel. Kalau rasa confuse tanya je people kat sana. They will help you. For your information, bus no 686 ni ada hanya setiap 30 minit.
finally selepas dua jam sampai jugak di station ni!
akan jumpa kedai ni after lalu pathway untuk keluar  dari katoomba station
this cafe espresso akan nampak once exit dari tangga di Katoomba station
menaiki bas no 686 tu di depan carrington hotel ni
happy ke nak meet three sisters!
bas no 686 tu menuju ke echo point
Malang juga nasib kami sebab masa sampai di Katoomba cuaca sangat gelap. Risau juga sebab kalau hujan blue mountain akan berkabus and three sisters will disappear! So xdapat la nak jumpa three sisters. sobs sobs.
masa ni hujan dah start renyai
Masa sampai di echo point hujan renyai sekejap and then tetiba hujan berhenti. Once dia berhenti cepat-cepat kitorang ke hot spot untuk bergambar bersama three sisters. Haha.
yeah! that is our beloved three sisters
we missed our three sisters!
By the way memang cantik permandangan kat blue mountain. Worth it to go. Actually kat blue mountain ni ada scenic world tapi kami tak masuk pun. Scenic world ni merangkumi skyway, railway, cableway and walkway. Kalau naik bas no 686 tu korang boleh tanya kat driver tu kat mana nak turun untuk ambil cable car and so on. Bayaran masuk ke scenic world tu AUD 39.

Kalau ambil package scenic world tu kita akan dapat melihat three sisters dengan lebih dekat lagi.
the sisters that we missed
three sisters masih di sana.hehe
lets jungle trekking
Kami tak naik pun scenic world tu sebabnya hari sangat gelap so nanti akan berkabus selepas hujan. Sangat tak berbaloi! Kami menghabis kan masa di echo point. Disebabkan cuaca masih gelap tapi belum hujan lagi so kami decide untuk jalan sekejap di pathway yang ada berhampiran echo point tu.

Actually this pathway boleh bring u ke bawah gunung but mengambil masa yang sangat panjang mungkin around 2-3 hours. Pathway dia macam jungle trekking. Kami hanya berjalan sehingga berjumpa satu checkpoint iaitu lady darley lookout and then patah balik semula ke echo point.
selfie ckit, tapi tak dapat lama kat sini sebab hari nak hujan
By the time kami sampai semula di echo point hujan turun dengan sangat lebat. So kami decide untuk masuk di mall yang terdapat di situ. Mall yang terdapat di situ mempunyai cafeteria dan souvenirs shop. Kami tak membeli pun and then kami decide untuk ke chocolate factory.
hujan dah start lebat time ni
mall di echo point
Actually, kami tak sure chocolate factory ni terletak kat mana sebab before ni ada baca dalam blog mengenai chocolate factory ni. Disebabkan tak tahu kat mana so kami decide untuk balik je. Untuk ke Katoomba station naik je bas no 686 tu tadi.

But once kami naik bas no 686 untuk ke Katoomba station tetiba aku terfikir untuk tanya je driver bas tu kat mana chocolate factory. Then driver tu cakap I will inform you once we arrived at chocolate factory. Senang je rupanya nak ke chocolate factory ni. Naik je bas no 686 suruh je driver tu bagi tahu kat mana nak turun. Ahha. Actually bas no 686 ni akan berhenti di checkpoint-checkpoint scenic world tu macam cable car and so on.

Finally kami sampai di Chocolate factory. La, rumah je rupanya ingat kan chocolate factory tu kilang ke apa kan. Masa kami tiba di chocolate factory tu hujan sangat lah lebat! Nasib baik dah sampai so masuk je dalam chocolate factory tu.
suasana sangat berkabus selepas hujan semasa di chocolate factory ni
Kat sini dorang menjual chocolate 100% handmade! So memang sangat sedap!!
This is our hot choc! terliur bila tengok gambar ni balik. haih
selfie with hot choc!
Kami menikmati hot chocolate di dalam suasana yang sangat berkabus. Haha.
happiness having hot chocolate
suka feeling ya sebab kabus tebal kat luar
gigih bertukar tempat demi gambar.haha
Gigihlah bergambar dalam kabus-kabus ni. Hhaha. Kabus sangat tebal mesti three sisters dah tak nampak kan time ni. Moral of the story better check forecast dulu before decide pergi blue mountain ni.

Then selepas menikmati hot chocolate kami menaiki bas no 686 tu ke Carrington Hotel. Kami singgah sekejap di laman di Carrington Hotel sebabnya si effa and yana nak feeling bunga-bunga cinta kat situ. Layan kan jela.
kasi chan la dorg nak feeling
apa motif tak tahu lah.
macam banyak daun je rasa.haha
acah acah candid. hehe
Seharian di habis kan di Blue Mountain sahaja. Perjalanan balik kami singgah di Blacktown station dan Strathfield station semata-mata nak beli perfume. Haha. Why dua station ni kami singgah? Sebab before this dah tanya kat people yang kerja di Chemist Warehouse tu kat mana ada stock perfume yang jenis kami cari tu so dia bagi taw kat strathfield ada stock lagi.
gigih meredah hujan untuk ke chemist warehouse ni
hari-hari ke kedai perfume sepanjang di sydney.haha
antara yang di angkut so far

After that kami tiba di central station and dinner at its time for thai lagi! Haha. Ada je banyak restoran halal yang lain tapi rasa malas nak g tempat lain. Its time for thai pun dah macam best je.

Plan after makan ni ingat nak discover Chinatown tapi disebabkan perut dah penuh and tak larat nak jalan so we all skip chinatown for tonight. haha.