Saturday 26 November 2016

Late Spring in Sydney, Australia (DAY 5)

Today theme is “A day without Opal” 

Then kami akan berjalan kaki sahaja hari ni tanpa menaiki bas or train. Hehe. 

Plan hari ini ialah untuk ke Hyde Park, Royal Botanical Garden and Art Gallery of New South Wales and belah petang nya nak survey souvenirs sikit.

After breakfast as usual kat bilik, kami bergerak ke Hyde Park dengan berjalan kaki sahaja. Jaraknya teramatlah dekat dengan maze backpackers. 

Cumanya kali ini kami berjalan menggunakan arah yang lain, saja nak explore kawasan lain di city centre Sydney ni. Hehe.

Sambil jalan-jalan tu terjumpa lah street ni.
english style sgt kedai ni
rasa unik dengan divider kat sana
yeah i am your team
another street di city centre
forever 21 kah?
Finally kami sampai di Hyde Park.
krook krook..breakfast2. hehe
sampai terduduk duduk hakak ni nak bagi makan 
yang ni sampai bersilang kaki pulak. haha
For me hyde park ni tak da pape yang special pun cuma apa yang menarik kat sini ialah Archibal fountain ni je. Boleh feeling feeling Europe kat sini. Haha.
Good morning! Have a good day today!
suka sangat dengan architecture building ni
another building yang cantik
Seterusnya kami bergerak ke Art Gallery of New South Wales. Semasa on the way ke Art Gallery tu as usual akan stop kat banyak tempat untuk bergambar sahaja. haha.
At victoria park, berhampiran dengan hyde park je
masih lah dengan bunga bunga cinta dia
yes masih ada pokok yang fully glooming even dah late spring
tourist be like! haha
Actually, Art Gallery of New South Wales ni memang nice place bagi sesiapa yang sukakan art. Bangunan dia pun unik!

Di dalamnya terdapat banyak lukisan-lukisan and artifak yang mempunyai high value! By the way, masuk sini free je cuma ada had limit dia because certain place dalam gallery ni kena bayar so kami as backpackers just explore tempat  yang free je. Hehe.
antara high value lukisan yang ada
Me inside the gallery
Walaupun kesemuanya buta seni tapi nak jugak pergi sini because this place is worthy intagram. Ahha. 
posing bermula
every pictures has different story
sibuk bergambar je lukisan tak tengok sangat pun. haha
seram pulak bila tengok kepala tu!
Sambil jalan dalam tu sempat la bersembang dengan penjaga lukisan-lukisan ni. Pada asalnya kitorang ni asyik kena tegur je sebab pegang go pro stick ni. Al maklumlah dorang risau kalau tetiba go pro stick ni terlangar barang-barang kat sini. But at the end kami bersembang dengan security dalam tu.

Dia tanya kami, how Sydney? Do you like it? Then kami pun cakap lah yess of course, and puji puji Sydney cantik semua then dia cakap yang orang Sydney pulak suka pergi Malaysia. Haha. Nampak sangat semua lebih suka tempat orang kan. Haih. Dia ada juga cadangkan untuk kami ke manly beach but due to time constrain rasanya tak sempat kot nak ke manly beach tu.
Malaysian vs Arabian
hakak ni dah ter fall. maybe ke UAE la lepas ni ea,
Then after that kami nak ke royal botanical garden tapi terpaksa cancel sebabnya dah nak masuk pukul 2. Actually, kami nak ke paddys market untuk survey and membeli sedikit souvenirs for today. Paddys market ni pulak bukak sampai pukul 5 petang je so takut tak sempat. Dalam perjalanan pulang sempat jugak singgah chemist warehouse untuk membeli perfume lagi! Memang sepanjang hari di Sydney kami singgah kedai perfume je! Haha.

Disebabkan untuk ke paddys market kami akan melalui maze backpackers dulu so kami singgah sekejap untuk solat di hostel.

Paddys market ni actually terletak di dalam market city. Market city ni terletak berhampiran central station. Kalau tinggal di city centre macam kami ni sungguh senang sebab semuanya dekat. Ahha
Market city
Paddys market ni terletak di level bawah dalam market city. Operation day pada hari rabu-ahad (10 pg – 5ptg). Tutup pada hari isnin and selasa. Souvenirs kat sini sangat lah murah!! Banyak kedai dalam paddys market tu, survey je sendiri kedai mana yang menarik hati korang untuk membeli.
inside market city banyak je kedai lain
souvenirs shop at lower ground
sweater
Ada banyak pilihan design kan. tinggal nak pilih je
For us kami pilih kedai uncle ni untuk membeli baju! Hehe. Murah uncle ni bagi, sehelai lebih kurang dalam AUD 5 (erm,murah ke?) haha. Tu je paling murah kat sini.! By the way kat sini banyak barang made in china tapi ada juga made in australia. Kena pandai tengok and survey. For tshirt aku memang mencari yang made in Australia! Kalau others souvenirs tu tak kisah pun kalau made in china kan. Who cares yang penting cantik and ada simbol iconic Sydney/Australia.
this is kedai uncle kami tu. hehe
Beli kak jangan tak beli
Banyak juga barang kami beli kat sini! Hhe. Tu pun risau takut tak cukup. Haha

By the way sangat gigih kami mencari sweater Australia ni, sebabnya aku ada nampak kedai yang menjual sweater ni dengan harga AUD 10! Pusing punya pusing dalam paddys market rupanya kedai tu dekat je dengan kedai uncle yang jual tshirt tadi! Haha.
sweater macam ni kami cari tu
Tapi bila dah sampai tengok sweater tu macam kurang kualiti nya, rupanya made in china! Haha. Terus tak jadi beli, yelah beli untuk diri sendiri kena lah yang made in australia. So plan nya malam ni kami nak ke Harbourside Shopping Complex sekali lagi sebabnya di sana kami ada terjumpa sweater macam ni dengan harga AUD 12. Tak jauh beza pun and dia dalam mall so mesti made in Australia kan. Why not kita try pergi sana semula malam ni.

After shopping di paddys market kami singgah di Its time for Thai buat kali ke berapa entah for lunch and as usual crispy chicken with rice menjadi menu aku. Haha.

By that time tunggu makanan aku pergi membeli perfume di chemist warehouse di central street. Gigih okay mencari perfume orang! Dah la tak ambil untung. Haihh. 

After makan ni kami singgah hostel untuk drop barang and then keluar semula untuk ke Harbourside shopping complex buat kali kedua. Rupanya harbourside shopping complex ni sangat lah dekat dengan hostel kami! Tak perlu pun nak naik ferry ke train ke macam hari ketiga hari tu! Haha. Dekat sangat!!

And yes kami jumpa sweater yang kami cari tu dengan harga AUD 12 and made in australia!
yes this is my choice!hehe
blue or ....
...white? 
Si yana ni confuse nak blue ke white, at last angkut jela dua-dua. Senang cerita kan. ahha. Si effa pula tak da masalah dengan sweater cuma complicated dengan koala-koala dia and kalau boleh semua koala yang dia jumpa semua nak angkut bawak balik. haih macam macam kan.
koala yang ni tak dapat angkut bergambar pun jadi lah
maka gigih lah keluar duit sebab tak cukup nak angkut semua koala kan
After shopping kami lepak-lepak kejap di Harbourside Shopping complex. Memang happening malam kat sini plus ada street magician buat show.  View pulak cantik!
Enfes kebab ni halal untuk di makan. Ianya terletak di level bawah mall ni
having gelato aiskrim with this view is just perfect
street performer
After dah enjoy view di Harbourside tu kami pun pulang ke hostel. Al-maklum lah nak packing barang pula kan. 
good night from sydney
posing for good night peeps. ahha
Then bergigihlah pack barang sebab esoknya nak check out dahh. Sobs.
Perfume je dah penuh luggage
By the way, this is an access card at maze backpackers


No comments: